söndag 15 augusti 2010

Semestern 2010

Efter att ha tagit en rejäl bloggpaus är jag tillbaka för att iaf skriva lite om semestern.
Jag som alltid är hemma har ju egentligen ingen semester, men när J gick på semester tog jag min semester jag också. Fast till skillnad från de som vilar upp sig i 4 semesterveckor är detta de mest aktiva veckorna på året för mig, och det känns nu. Jag behöver få tillbaka mina rutiner och vila upp mig lite.

Men en lugn och skön semester har vi haft, och jag hade gärna haft J hemma i ett par veckor till även om jag hade velat slappa mera då. :)

Första veckan:
Den började vi med att fira Js födelsedag. Släkten på besök på lördagen.
Sedan fortsatte jag den veckan med att få öroninflammation, vilket inte alls var planerat. Tror inte vi gjorde så mycket mera än tog det lugnt då faktiskt.
Jo, en av dagarna åkte vi runt och letade bil. Ljungby, Växjö och Tingsryd. Heldag på vägarna nästan.
På lördagen åkte vi till Örebro.

Andra veckan:
Tillbringade vi i Örebro.
J sprang i skogarna. O-ringen i dagarna 5. Men vi hann med en hel del annat utöver det.

Till att börja med hade vi en otroligt söt liten stuga att bo i. Den låg vid världens ände och de enda grannarna var de som ägde gården som stugan låg på.
Hund, katt, höns, tupp, får och häst runt knuten. Hunden och katten kom in och hälsade på också.




Lördagen åkte vi som sagt bil hela dagen för att komma till Örebro.
Söndagen var tävlingsdag och jag satt i bilen och väntade. Sedan åkte vi in och åt middag inne i Örebro. På en kinarestaurang om jag inte minns helt fel. Örat var jättejobbigt och jag var rätt glad när vi kom tillbaka till stugan igen.
Måndagen var jag kvar i stugan när J sprang. Sedan åkte vi till Askersund och åt middag. En väldigt smaklös pizza åt jag. Glass på en båt i hamnen och sedan åkte vi en tur runt någon gruvsamhälle som jag just nu inte alls kommer ihåg namnet på.
Tisdagen var jag också kvar i stugan under tävlingen. Tror att vi åt i Hallsberg och sedan åkte vidare till Kumla och till konst på hög.

Vi försökte också hitta Kumlabunkern, men det misslyckades vi med.
Vi stannade till och gick en runda vid Riseberga klosterruin.
En glass i Fjugesta och sedan åkte vi tillbaka till stugan igen.
Onsdagen var vilodag på o-ringen. Vilket betydde turistdag för oss. Vi var inne i Örebro nästan hela dagen.
Började med att åka upp i vattentornet Svampen. Det var högt, och vi var nog båda glada när vi var mera på marken igen.

Sedan gick vi inne i Wadköping. Åt även lunch där. Och glass i stadsparken.

En snabb tur till Örebro slott, men då var jag så trött att jag nästan grät och orkade verkligen inte med nått alls mera just då och där.

Men efter att ha suttit i bilen en stund orkade jag iaf med att gå en snabb tur i o-ringenstaden innan vi åkte hem.
Torsdagen var jag med på tävlingen och tittade, men det regnade nästan hela tiden och jag missade när J sprang i mål. Trots att jag bara gick en liten stund på TC var mina beigea byxor leriga en bit upp på vaderna.

Vi tog oss in till Örebro och skulle äta på O-ringenstaden vilket vi gjorde. Och det ÖSREGNADE.
Fredagen var sista dagen och jag var med på tävlingen även då. Gick lite mer och tittade och lyckades vara nästan nere vid målet när J sprang in. Så då lyckades jag ta några kort.

Efteråt åkte vi direkt till stugan och städade och sen körde vi hem till Småland igen.

Borta bra men hemma bäst brukar det heta, men höll inte riktigt med. Det var väldigt skönt att bo i skogen i en stuga från 1700talet utan tv och utan fungerande internet. Jag skulle åka tillbaka vilken dag som helst!


Tredje veckan:
Här sviker minnet mig lite. Särskilt när det kommer till vilken dag saker hände. Men lite minns jag.
Vi var hos mina föräldrar en dag.
Vi var hos svärföräldrarna en dag. Plockade även vildhallon den dagen och tittade på bilar.
Vi var hos Js syster med familj och köpte en ytterdörr som vi ännu inte fått upp, men det kommer väl. Den dagen var vi även på Lönngården och åt våfflor.
Helgen orienterade J och jag var med på lördagen. Efter tävlingen åkte vi till Stockhultsgårdens tebod och åt brunch.
En tur till Traryds djurpark hann vi också med. Där har jag inte varit sedan jag var liten och mormor levde. Hon bodde i en lägenhet strax bredvid. Och henne hälsade vi också på på kyrkogården.

Fjärde veckan:
Måndagen var det dags att åka till vårdcentralen igen för öroninflammation hade kommit tillbaka.
Efter det åkte vi till Växjö för att kolla på en bil, som vi bestämde oss för att köpa. Lite för dyr men fin.
Onsdagen tillbringades i badrummet nästan hela dagen. Pappa var här och skulle hjälpa oss att sätta ihop duschkabinen som vi köpt. Det vi egentligen inte trodde oss klara av var vattnet, men beskrivningen var den sämsta jag sett på år och dar så det var nog tur han var med och hjälpte till med det också.
Torsdagen satt vi i gamla bilen för att köra upp lite bensin. Vi körde till Sussies cafe och åt ostkaka och sötost. Rekommenderas för de som inte varit där. Väldigt gott!
I fredags hämtade vi nya bilen och körde runt och letade badrumsskåp. Till sist blev det ett från IKEA.

Lördagen var det orientering igen och jag var med. Efteråt skulle vi äta någonstans och hamnade i Hässleholm där det visade sig vara festival och massa matvagnar. Blev en nachostallrik. Inte dumt alls. Avslutade dagen med fika hos svärföräldrarna.

Och idag är det söndag och sista dagen på semestern. Känns vemodigt och tråkigt. Ser inte fram emot vardagen igen även om det säkert är något jag behöver ett litet tag för att inte bli för trött.
Bara 11 månader kvar tills nästa semester. Man ska se det positivt! :)

Inga kommentarer: