tisdag 5 januari 2010

Äntligen vinter

Tycker jag som bor i de södra delarna av Sverige.
Känns som det var många år sedan snön och kylan höll i sig i flera veckor. Och det verkar fortsätta om man får tro meteorologerna.
I min lilla byhåla spås det -5 till -10 de närmsta 10 dagarna. Låter perfekt i mina ögon. Precis sånt väder jag vill ha.

Är däremot inte det minsta avundsjuk på de som bor lite längre norrut. Där iskylan drar in från Sibirien och det blir över -40. Kan man vara ute då? Och vågar man köra med bilen? Tänk om den stannar, vilket inte vore så konstigt i den kylan. Och även om jag höjer vår bergvärme till skyarna när det är -15 ute och vi har det varmt och gott inne, så är jag inte säker på att jag stått ut i detta betonghus vid 25 minusgrader till ute.
Måste vara mycket som kan frysa sönder. Tänker på föräldrarnas vars vatten tas från egen brunn och brukar få isproppar vid -10 om de glömmer ha någon kran lite rinnande även nattetid.

Idag liksom igår ska vi bara vara hemma och ta det lugnt och inte vara på vägarna. Vilket är skönt med tanke på att de varnar för snöoväder och dåliga vägar idag. Imorgon ska vi däremot till mina föräldrar på middag, så då hoppas jag det lugnat ner sig.

Inga kommentarer: